Vanuit Tours verder naar het noorden

5 juni 2022 - Westzaan, Nederland

Het is alweer een flink aantal dagen geleden dat ik in Tours zat. Verder naar het noorden Orleans. In een jeugdherberg geslapen. Kamer met badkamer voor mijzelf. Wat een luxe. Gelopen naar de stad, vol van herinneringen aan Jeanne d’Arc . En een straat vol Oekraïense vlaggen. Kleine maar gezellige stad. Volgende dag op naar Etampes. Vlakbij zou ik een camping vinden. Helaas, opgeheven. Een taxi - chauffeur om hulp gevraagd. Hij nam mij mee naar zijn huis. Zijn vrouw en kleinkinderen waren daar. Het echtpaar belde rond om een camping voor mij te vinden en ja hoor, 15 km verderop. Of terug? In ieder geval was het een zijsprong. Pizza  gegeten, geslapen en de volgende dag met mijn oortje en telefoon naar Arpajon. Die stuurde mij een halve snelweg op. Ik weet niet of het verboden was maar veilig was het zeker niet. Terug. Knipperende autolichten. Toen maar zoeken naar een andere weg richting Arpajon. Mijn systeem ziet geen verschil tussen een karrespoor en een weg. Ik kwam dus op een karrespoor terecht. Het duurde uren voordat ik in Arpajon terecht kwam.
verder naar het noorden. Ik kwam in een klein stadje en een heer stond zijn heg te fatsoeneren. Raakte met hem aan de praat en hij adviseerde mij om onderaan de heuvel de trein naar Parijs te nemen. Leek mij een goed idee. Naar het station. Helaas geen trein naar Parijs. Neem de bus. Naar de bushalte. Er stond een mevrouw en die zei tegen twee sterke jongens: til die fiets even voor die mevrouw naar binnen. En zij deden het. In de bus met mijn fiets tot aan de buitenwijken van Parijs. Ik vroeg aan de chauffeur: ik moet u nog betalen. Nee , dit reisje was gratis. In Parijs een treintje naar de binnenstad. Met veel hulp die fiets in de trein. De fiets was te groot voor de lift. Weer meer allerlei hulp de trappen op. In de trein uitgestapt in het centrum. Toen op weg naar LaVilette waar ik zou slapen bij een vriendin. Allemaal gelukt en gezellige dagen gehad. Dan de trein naar Lille Flandres. Ik dacht dat dat wel België zou zijn maar nee hoor. Kwam tot de ontdekking dat ik nog 25 km moest fietsen naar Tournai. Daar gekampeerd. Nog 2 dagen en ik zou in Nederland zijn. De volgende dag begon het ‘s middags te stortregenen. Ik was nat, nat , nat. Ondanks mijn goede regenkleding. Uiteindelijk toch in Breda aangekomen en bij mijn broer gelogeerd, Van Breda terug met de trein naar Haarlem. Soepel verlopen. Vandaar naar huis gefietst. Mijn fietstocht zit erop. Veel meegemaakt, Héél veel hulpvaardige, aardige Fransen ontmoet en voorlopig niet op Fietsvakantie. Het was een fantastische tocht maar niet voor een 2e keer.
met dank voor jullie belangstelling !!!